Súbory cookies používame na zabezpečenie správneho a spoľahlivého fungovania našej stránky. Ďalej ich používame na prispôsobenie užívateľského prostredia a analýzu návštevnosti.
Informácie o používaní stránky zdieľame s našimi analytickými partnermi. Tieto údaje sú uchovávané a spracovávané spôsobom, ako je to uvedené v dokumente „Informácie o spracovaní cookies“.
Vyjadrite svoj súhlas so spracovaním osobných údajov prostredníctvom súborov cookies použitím zobrazených tlačidiel. Súhlas môžete kedykoľvek odvolať.
Nikolaj Feďkovič - Šachovnica osudu
Stav: | Voľný predaj |
Číslo položky: | 155981 |
Počet návštev: | 34 |
Rok: | 1974 |
Značenie: | vpravo dole |
Rozmery: | 48,5 x 93,5 cm |
Cena: | 9 500 € |
Popis
Technika: olej na plátne dublované na doske
Rozmer s rámom: 72 x 116,5 cm
Dielo zakúpené v ateliéri priamo od autora.
Obraz Šachovnica osudu od Nikolaja Feďkoviča je vizuálne fascinujúcim dielom, ktoré diváka vtiahne do sveta symboliky, introspekcie a metafor. Kompozícia obrazu je rozdelená do viacerých úrovní reality, kde šachovnica na prvý pohľad slúži ako ústredný motív, predstavujúci životné rozhodnutia, stratégiu a nevyhnutnosť osudu. Na šachovnici sú malé figúrky ľudí, akoby boli hráčmi, ale zároveň pešiakmi v komplexnej hre života.
Okolie šachovnice je zahalené do jemného závoja surrealistických detailov, farebného dymu a symbolov. Dominujú ženské tváre, ktoré pôsobia introspektívne, akoby kontemplovali nad vlastnými osudmi alebo rozhodnutiami ostatných. Jedna z nich drží v ruke malú postavu muža, ktorý číta noviny, čím do obrazu pridáva prvok záhadnosti a mnohovýznamovosti – muž môže predstavovať fragment života, myšlienky, spomienky alebo úvahy o každodennosti. Druhá ženská postava s horiacou sviecou dodáva do scény mystickú a snovú atmosféru, pričom svetlo sviečky evokuje poznanie, nádej alebo pominuteľnosť času.
Farebná paleta obrazu je mäkká, no bohatá, s dominanciou teplých tónov, ktoré sa prelínajú s jemnými kontrastmi tmavších a svetlejších odtieňov. Textúra maľby vytvára hĺbku a dodáva dielu pocit tajomstva, ktorý núti diváka vrátiť sa k nemu a hľadať nové významy.
Šachovnica osudu je dielo, ktoré spája prvky surrealizmu, introspektívnej psychológie a filozofickej úvahy o človeku a jeho mieste vo veľkej hre života. Feďkovič tu dokazuje svoju schopnosť vytvoriť kompozíciu, ktorá nielenže oslovuje oko, ale preniká do hlbín mysle a podnecuje k premýšľaniu.
Nikolaj Feďkovič
(1945 -)
Dátum narodenia: 13.5.1945
Miesto narodenia: Užhorod ( UA )
Nikolaj Feďkovič sa narodil 13. mája 1945 v Užhorode.
Pochádza z rodiny mostného inžiniera a maliarky. Po pripojení Podkarpatskej Rusi k Zväzu sovietskych socialistických republík sa rodina usadila v Michalovciach, kde žila väčšina jej príbuzných. Feďkovič absolvoval Strednú školu umeleckých remesiel v Brne v roku 1965 a potom Vysokú školu umeleckého priemyslu v Prahe, ktorú ukončil v roku 1972. Zároveň študoval aj na Divadelnej akadémii múzických umení. Po štúdiách sa vrátil na východné Slovensko, kde v Košiciach pôsobil ako pedagóg a neskôr ako riaditeľ Strednej školy umeleckého priemyslu. O jej rozvoj sa zaslúžil založením reštaurátorsko-konzervatórskeho oddelenia v roku 1980 a ďalšími pedagogickými a organizátorskými aktivitami. Je absolventom súkromnej maliarskej školy Antala Lucziho. Počas pražských štúdií sa zaoberal úžitkovou maľbou, inšpiráciu hľadal v holandských maliaroch 17. storočia. V rokoch 1972-1976 žil striedavo v Prahe a Michalovciach, od roku 1976 sa usadil v Košiciach. V lete roku 1989 odišiel do exilu do Nemecka a usadil sa v meste Bergisch Gladbach pri Kolíne nad Rýnom. V januári tohto roku začal pôsobiť v súkromnej škole Rhein-Sieg Kunst Akademie v Hennefe pri Kolíne nad Rýnom, ako súkromný docent v slobodnom povolaní. Posledná výstava Nikolaja Feďkoviča na Slovensku sa konala roku 1988 v Galérii mesta Bratislavy. Je autorom návrhu nástennej maľby v gréckokatolíckom kostole v Michalovciach. Nikolaj Feďkovič sa venuje olejomaľbe, kaligrafii a tvorbe objektov. Ako maliar nadväzuje na odkaz predstaviteľov imaginárnej figurácie. Pokúša sa aj o renesanciu žánrovej maľby, vedľa seba často kladie realistické a abstraktné prvky. Nejde mu o fotografické zachytenie skutočnosti, ale o výtvarné pretavenie vlastných zážitkov a pocitov, často aj všedných dennodenných udalostí, ktoré na svojich obrazoch povyšuje na slávnostnú chvíľu. Používa staro majstrovský spôsob maľby kladením vrstiev lazúrových farieb na drevenú dosku alebo plátno s polo kriedovou úpravou.Zvláštnou oblasťou Feďkovičovej tvorby je kaligrafia. Chápe ju ako špecifický druh kresby a realizuje ju prostredníctvom kombinovaných techník.
( Z Literatúry: KRAJŇÁK, J.: DARTE A MALIARI „VÝCHODU“. DARTE Aukčná spoločnosť s.r.o. , N.Hrušov 2012, s. 62).